02-06-2017 5e therapiedag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu 02-06-2017 5e therapiedag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu

02-06-2017 5e therapiedag

Blijf op de hoogte en volg Milan

03 Juni 2017 | Curaçao, Curaçao

Vanochtend boodschappen gedaan bij Mangusa en Milan heeft het heel goed gedaan. Hij heeft wel heel de tijd zijn gehoorbescherming opgehad. Bij terugkomst geluncht en Milan had veel meer honger dan de voorbije dagen.

Omdat het zo goed ging met Milan zijn we vandaag wandelend naar het CDTC gegaan.

Toen Lisa en Irene Milan kwamen ophalen begon hij gefrustreerd te raken en zijn hoofd op de tafel te stoten. Toch ging Milan goed mee naar binnen. Hier bleek hij minder ontspannen te zijn dan de afgelopen dagen. Vandaag dus langer binnen gewerkt, zodat buiten niet meer op het dock hoeft te worden gewerkt. Ook nu is de Ipad weer ingezet.

Om Milan meer te laten wennen aan Kanou zijn ze eerst op een mat het water op gegaan zodat Kanoa dichtbij kan komen, maar niet te dicht bij. Hier was wel de hulp van Sebastiaan voor nodig.
Tegen het einde vroeg Lisa aan Milan of hij met Kanoa in het water wou en hij gaf aan JA. Dus het water in met Kanoa. Als Kanoa dicht bij kwam raakte Milan toch weer een beetje gefrustreerd.

Tijdens de nabespreking gaf Lisa aan dat de nagels van Milans handen dit weekend geknipt moesten worden, omdat dit gevaarlijk is voor de dolfijnen. Simpele vraag, maar Milan wil al 4 maanden zijn nagels met geen mogelijkheid laten knippen. Hoe gaan we dit aanpakken?

’s-Avonds gegeten bij El Mexicano/El Grill en daarna noch met Milan naar het zwembad geweest. Bij terugkomst gaan douchen en daarna proberen om Milans nagels te knippen.
Milan had al wel JA aangegeven om zijn nagels te knippen, maar na een half uur was er nog geen schot in de zaak. Toen schoot Gerben te binnen dat de dolfijn de motivator is en zij tegen Milan, als je vandaag je nagels van je handen laat knippen hoef je morgen niet met Kanoa te zwemmen, maar dan doen Papa en Mama dat. Konden we makkelijk zeggen want op zaterdag is geen therapiedag en morgen is het inderdaad Family swim.
Dit had inderdaad uitwerking bij Milan en beetje bij beetje konden wij zijn nagels knippen en een half uur later waren ze alle 10 geknipt. Een dolfijn is inderdaad een goede motivator.

Zoals zojuist gezegd, morgen geen therapiedag maar voor Gerben en Jolanda de Family swim.

• 03 Juni 2017 - 07:33

J. Verhagen:

Oh wat fijn dat hij zijn nagels heeft laten knippen.

Heel veel plezier met de Family Swim. Waar blijft dan Milan? Zijn zijn begeleiders er dan ook dat die hem opvangen?

Jullie krijgen de groetjes van opa Sjef. Hij is zo blij om te horen hoe het met Milan gaat.

Groetjes Juliette, Roland, Anouk, Anne en Milan

• 03 Juni 2017 - 11:45

Rianne En Jos:

Een leugentje om best wil Gerben toch... maar die nagels zijn eraf.. veel plezier met de Family Swim. En hopelijk gaat Milan wat minder buien krijgen en toch nog genieten van zwemmen met Kanoa

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Milan

Ik ben Milan van Iersel en ga in Mei 2014 (week 22 en 23) voor de derde keer dolfijn ondersteunende therapie volgen op Curaçao. Na in 2011 via Stichting Tess te mogen gaan ga ik nu voor de tweede keer via Stichting Tess. Tijdens en na de voorgaande twee therapieën heb ik mij positief ontwikkeld (beter luisteren, minder (aantal, duur, geluid) driftbuien, meer oog voor de omgeving, veel minder met spuug spelen, zonnebril en –pet ophouden). Ik heb een ontwikkelingsniveau van ongeveer 15 maanden. Mijn motorische vaardigheden zijn het best ontwikkeld, maar mijn communicatieve en sociale vaardigheden lopen achter op mijn ontwikkelingsniveau. Na allerlei onderzoeken is bij mij een afwijking gevonden op het 23e chromosoom paar (Jongen = XY, Meisje = XX). Op dit chromosoom paar is een duplicatie(=verdubbeling) van een klein gedeelte op het X-chromosoom vastgesteld: zogenaamd microduplicatie Xq13.1 Volgens de arts is dit ZEER waarschijnlijk de oorzaak van mijn ontwikkelingsachterstand. Op het moment van vaststelling was deze afwijking nog nooit eerder beschreven en kon het niet met 100% zekerheid worden gezegd. Daarom kon er ook nog niets worden gezegd over mijn verdere ontwikkeling. Begin 2013 zijn wij via deze weblog in contact gekomen met een moeder met een zoon waarbij dezelfde afwijking is vastgesteld. Ondertussen is bij een derde jongen in Nederland ook deze afwijking vastgesteld. Momenteel is onderzoek naar de afwijking gaande in Groningen en moeten wij wachten op de uitkomst. Ik hoop dat ik tijdens de therapie weer een aantal positieve ontwikkelingen ga doormaken en dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog. Laat eens een berichtje achter, want dat vinden wij net zo leuk om te lezen als jullie de weblog. Groetjes Milan

Actief sinds 09 Juli 2011