Therapiedag 7 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu Therapiedag 7 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu

Therapiedag 7

Blijf op de hoogte en volg Milan

24 April 2013 | Curaçao, Curaçao

Net als gisteren ochtend was Milan weer ongedurig en wou niet eten. Als dit het zelfde voorteken is als gisteren dan zal de therapie wel weer goed gaan. Eten en hup de auto in naar het CDTC.

Voor Milan weer het zelfde ritueel, eerst naar de flamingo’s en dan naar achteren naar de roggen. Waarschijnlijk meer om op het daar aanwezige bankje te lopen dan voor de roggen. En dan tegen 8 uur naar het therapie gedeelte.

Als Merel en Lindsey hem op komen halen wil hij meteen vertrekken naar binnen. Alleen moet hij nog eerst zijn rugzak met spullen op halen. Als dat gebeurd is kan hij naar binnen.
Binnen moet milan kralen aan een snoer rijgen. Deze opdracht is goed voor zijn kijken en aandacht. Want Milan moet naar de kraal en de snoer kijken om deze te kunnen rijgen. Doet hij dat niet dan lukt de opdracht niet. Hij moest van Merel 4 kralen rijgen, maar hij deed het zo goed dat hij zo klaar was. Daarna een relax momentje en op naar het dok gedeelte. Bij het omkleedgedeelte zetten ze Milan op de WC en moet hij zich zo zelfstandig mogelijk uit- en aankleden.
Als dat gebeurd is gaan ze naar het dok. Maar naar 5 minuten gaat Chabelita er vandoor naar Papito. Na enkele minuten komt Chabelita weer terug en kan de sessie zonder problemen worden afgewerkt.

Milan heeft weer het grootste plezier met Chabelita en gaat haar steeds meer en meer vertrouwen zegt Merel. Hopelijk leidt dit zover dat Milan zonder problemen Chabelita een kusje zal gaan geven. Nu draait hij zijn hoofd weg als Chabelita te dicht bij zijn hoofd komt. Daarom laat Merel Chabelita nu net zover komen dat zij niet in Milans comfort zone terecht komt. Milan gaat Chabelita dan wel aanraken op de snuit en verder strelen.

Na de eerste watertijd moet Milan gaan werken op het dok. Chabelita gaat in de tussentijd een mooi schilderij voor Milan schilderen. Milan moet op aangeven van Merel de juiste gekleurde blok pakken en deze in het juiste gat stoppen. Met de kleuren liep het niet helemaal soepel, maar hij stopte de blokken wel snel in het juiste gat.
Daarna mocht hij nog even meekijken hoe Chabelita aan het schilderen was.

Tijdens de tweede watertijd na het werken op het dok was er weer volop plezier. Door al dat genieten was de tijd zo voorbij en moest Milan weer op de WC en daarna douchen.

Merel gaf in het nagesprek aan dat Milan het heel goed doet en zoals eerder verteld dat hij steeds meer vertrouwen aan het krijgen is in Chabelita. Bij het afscheid gaf Milan Merel weer een tongzoen op de wang ipv dat hij haar in haar ogen keek.
De voortekenen van vanochtend waren dus goed, de therapie van Milan is weer goed verlopen.

Vanmiddag zijn we eerst wat gaan eten bij cafe de Tropen en daarna doorgereden naar de marine kazerne Suffisant. Opa wou dit graag zien omdat zijn grootte broer hier vroeger 14 maanden als marinier heeft verbleven. Na het bezoek zijn we naar Fort Nassau gereden om van daaruit over de omgeving te kijken. Vervolgens door naar Willemstad. Toen we een terrasje aan het pakken waren bij cafe de Buren kwamen Merel en Ricarda nog voorbij gelopen. Zij moesten nieuwe horloges gaan uitzoeken voor in het water. ’s-Avonds gegeten bij Gouverneur de Rouville en toen weer terug naar ons appartement.

• 24 April 2013 - 16:23

Walfred:

Leuk zeg, veel succes en natuurlijk veel plezier

groetjes

• 24 April 2013 - 18:15

Sjaan En Kees Van Iersel:

Hallo Allemaal,
    Zoals wij verwacht hadden gaat het met jullie en vooral met de therapie van Milan
    hardstikke goed. Op zo'n eiland en zulke temperaturen moet het wel goed gaan.
    En natuurlijk bruin worden.
    Zoals wij gelezen hebben is de Christoffelberg al beklommen, Suffisant bezocht,
    Ford Nassau bekeken. Nu zeker nog de varende markt. Ook een hele belevenis.
    Het doet ons goed dat het met jullie allemaal goed gaat en geniet er nog maar
    een paar dagen van, want het einde komt alweer in zicht.
    Nog veel plezier en tot ziens.

Houdoe.

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

29 April 2013

Zaterdag en Zondag (3e weekend)

27 April 2013

Therapiedag 8

24 April 2013

Therapiedag 7
Milan

Ik ben Milan van Iersel en ga in Mei 2014 (week 22 en 23) voor de derde keer dolfijn ondersteunende therapie volgen op Curaçao. Na in 2011 via Stichting Tess te mogen gaan ga ik nu voor de tweede keer via Stichting Tess. Tijdens en na de voorgaande twee therapieën heb ik mij positief ontwikkeld (beter luisteren, minder (aantal, duur, geluid) driftbuien, meer oog voor de omgeving, veel minder met spuug spelen, zonnebril en –pet ophouden). Ik heb een ontwikkelingsniveau van ongeveer 15 maanden. Mijn motorische vaardigheden zijn het best ontwikkeld, maar mijn communicatieve en sociale vaardigheden lopen achter op mijn ontwikkelingsniveau. Na allerlei onderzoeken is bij mij een afwijking gevonden op het 23e chromosoom paar (Jongen = XY, Meisje = XX). Op dit chromosoom paar is een duplicatie(=verdubbeling) van een klein gedeelte op het X-chromosoom vastgesteld: zogenaamd microduplicatie Xq13.1 Volgens de arts is dit ZEER waarschijnlijk de oorzaak van mijn ontwikkelingsachterstand. Op het moment van vaststelling was deze afwijking nog nooit eerder beschreven en kon het niet met 100% zekerheid worden gezegd. Daarom kon er ook nog niets worden gezegd over mijn verdere ontwikkeling. Begin 2013 zijn wij via deze weblog in contact gekomen met een moeder met een zoon waarbij dezelfde afwijking is vastgesteld. Ondertussen is bij een derde jongen in Nederland ook deze afwijking vastgesteld. Momenteel is onderzoek naar de afwijking gaande in Groningen en moeten wij wachten op de uitkomst. Ik hoop dat ik tijdens de therapie weer een aantal positieve ontwikkelingen ga doormaken en dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog. Laat eens een berichtje achter, want dat vinden wij net zo leuk om te lezen als jullie de weblog. Groetjes Milan

Actief sinds 09 Juli 2011