Therapiedag 6 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu Therapiedag 6 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Milan Iersel - WaarBenJij.nu

Therapiedag 6

Blijf op de hoogte en volg Milan

23 April 2013 | Curaçao, Curaçao

Vanochtend weer broodjes gehaald, gegeten en op tijd naar het CDTC. Milan was de hele ochtend een beetje ongedurig en wou ook niet eten. Dit hebben we de hele tijd nog niet meegemaakt en waarschijnlijk was hij opgewonden om weer met Chabelita te gaan werken.

Aangekomen bij het CDTC gaat Milan net als de andere dagen eerst bij de flamingo’s langs. Daarna lopen we door naar het therapie gedeelte. De deur van het therapie gedeelte stond open en Milan liep meteen naar binnen en door naar de ruimtes waar de binnen therapie wordt gehouden. Hij heeft er echt zin in.

Even later komen Merel en Lindsey, Milan ophalen en hij gaat zo mee naar binnen. In het begin ging het binnen werk niet zo goed. Hij moest met een dobbelsteen een kleur gooien en vervolgens dezelfde kleur ballon pakken en op de juiste kleur leggen. Toen Merel zei dat het haar niets uit maakte en dat Milan toch zijn werkje af moest maken toen schoot Milan in de werk modus. Hij had zoiets van wat moet ik doen en dan doe ik het. Tevens had hij nog 2 opdrachtjes met drukknoppen welke in het eerste geval een olifant laat bewegen en de tweede een ventilator met lichtjes. Hier had hij het grootste plezier mee.

Na 20 minuten komen ze naar buiten. Bij het omkleden zetten ze Milan even op de WC en bijna elke keer doet hij een plasje. Ze zetten Milan ook na het zwemmen op de WC en dan doet hij ook bijna elke keer een plasje. Wij zijn ook in ons appartement Milan regelmatig op de WC aan het zetten en ook daar plast hij bijna elke keer. Hier komt dus ook langzaam aan wat verandering in.

Nu op het dok was de vraag of Chabelita niet meer de kuren had van afgelopen vrijdag. Milan is hiervoor verhuist naar dok 2, waar Chabelita dichter bij de andere dolfijnen is. Vandaag was Chabelita weer lekker bezig en geen onruststoker. Milan had vandaag dus weer veel plezier.

Na het zwemmen moest Milan weer even op het dok werken. Hier moest hij zijn tong weer uitsteken. In het begin kwam hij weer eerst met zijn hoofd en dan zijn tong, maar na een aantal pogingen bleef hij toch met zijn hoofd stil en stak zijn tong uit. Verder heeft hij gezichtsmassage gehad met de massage stick. Milan mag niet alleen met de massage stick spelen, want in het verleden is deze weleens in het water gegooid door een kindje en dan worden de dolfijnen helemaal wild. Voor die dag kunnen dan alle sessies worden afgelast.
Verder heeft Milan nog lekker massage gehad van handen en voeten en toen mocht hij weer het water in.

Op het eind met Merel het gesprek gehad en zij gaf aan dat Milan het heel goed doet, zowel met de oefeningen als met Chabelita. Alleen mag Chabelita nog niet zo dicht bij zijn gezicht komen. Verder gaf Merel aan dat Milan steeds aan het brabbelen is tegen Chabelita en dat zij dan ook geluidjes terug maakt. Toen moest er afscheid genomen worden en moest Milan Merel weer in de ogen kijken. In plaats van in haar ogen te kijken gaf hij Merel tot twee keer toe een tongzoen op de wang.

Vanmiddag zijn we gaan lunchen bij Augusto’s om vervolgens naar Sea aquarium beach te gaan om te zwemmen en te zonnen. Echter tijdens het eten begon de lucht helemaal te betrekken en donker te worden. Even later begon het te regenen en dat heeft met tussenposes ongeveer 2 uur geduurd. We zijn daarom maar terug naar ons appartement gegaan en daar lekker in de regen gezwommen in het zwembad.

• 23 April 2013 - 08:54

Marij, Marleen, Amy, Karlijn En Floor:

Hallo papa, mama en Milan,
    Wat gaat het goed zeg!! En ook al af en toe een plasje op de WC. Dit zijn allemaal dingen die we hier op ODC Het Zonnelicht verder kunnen oppikken.
    Leuke foto's ook.
    Tot snel

• 23 April 2013 - 09:10

G.v.hest:

Het was weer een heel verhaal,maar voor ons een positief verhaal,laten wij hopen op een voor uitgang voor Milan.
    Voor jullie hopen wij dat er vooruitgang inzit,en dat jullie ook thuis hiermee vooruit kunnen
    Wij hopen voor jullie het allerbeste,en maak ervoor jullie en ook voor opa en oma nog een fijne (vakantie) van.

Groetjes van ons

• 23 April 2013 - 10:08

Fam Tacke:

Hallo allemaal, net weer even bijgelezen en zo te zien gaat alles naar wens. Veel succes nog en geniet nog lekker daar ! Groetjes Nicolle en familie ps: geef Esther (hoofddolfijntrainster) maar een knuffel van Anouk..

• 23 April 2013 - 14:08

Marion:

Hoi Jolanda, uit jullie verhalen af te lezen gaat het volgens mij goed vooruit met Milan.
    Heel fijn voor jullie.

• 23 April 2013 - 19:31

Hans Kuijpers:

Hoi familie van Iersel,
    fijn om te lezen dat het zo goed gaat en dat Milan het zo goed doet. Ook wel weer leuk om te lezen dat dolfijnen soms net mensen zijn en op negatieve wijze de aandacht vragen. Geniet lekker van de rest van de week.
    Hans, Hannie, Danique en Sven Kuijpers

• 23 April 2013 - 19:59

Ferenc, Esther En Kids:

Hoi allemaal,

Wat mooi om jullie verhalen te lezen. En wat fijn dat het zo goed gaat met de therapie, op wat baldadige dolfijnen na dan..... Ik hoop dat de tweede week net zo'n mooi vervolg krijgt en er weer stappen gezet worden. Doe de groeten aan Merel van onze Milan!
    Geniet er nog van en hopelijk nog heel veel mooie momenten te goed.

Groeten van Ferenc, Esther, Milan, Thijmen en Bente

• 23 April 2013 - 20:34

Rianne De Beer:

hallo allemaal opa en oma de beer hebben net de verslagen gelezen en de fotos bekeken. en zijn supertrots op milan dat het zo goed gaat. ook hebben ze genoten van de mooie fotos ook willen ze de groeten doen aan jullie dus bij deze en natuurlijk ook de groeten van ons jos en rianne.

• 23 April 2013 - 21:18

Fam. Kox, Leon, Liesbeth, Steven En Merel:

Hoi Milan,

Wat ben jij goed aan het werken! Goed om te lezen dat er al sprongetjes gemaakt worden. Nog heel veel plezier deze week,

Fam. Kox

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

29 April 2013

Zaterdag en Zondag (3e weekend)

27 April 2013

Therapiedag 8

24 April 2013

Therapiedag 7
Milan

Ik ben Milan van Iersel en ga in Mei 2014 (week 22 en 23) voor de derde keer dolfijn ondersteunende therapie volgen op Curaçao. Na in 2011 via Stichting Tess te mogen gaan ga ik nu voor de tweede keer via Stichting Tess. Tijdens en na de voorgaande twee therapieën heb ik mij positief ontwikkeld (beter luisteren, minder (aantal, duur, geluid) driftbuien, meer oog voor de omgeving, veel minder met spuug spelen, zonnebril en –pet ophouden). Ik heb een ontwikkelingsniveau van ongeveer 15 maanden. Mijn motorische vaardigheden zijn het best ontwikkeld, maar mijn communicatieve en sociale vaardigheden lopen achter op mijn ontwikkelingsniveau. Na allerlei onderzoeken is bij mij een afwijking gevonden op het 23e chromosoom paar (Jongen = XY, Meisje = XX). Op dit chromosoom paar is een duplicatie(=verdubbeling) van een klein gedeelte op het X-chromosoom vastgesteld: zogenaamd microduplicatie Xq13.1 Volgens de arts is dit ZEER waarschijnlijk de oorzaak van mijn ontwikkelingsachterstand. Op het moment van vaststelling was deze afwijking nog nooit eerder beschreven en kon het niet met 100% zekerheid worden gezegd. Daarom kon er ook nog niets worden gezegd over mijn verdere ontwikkeling. Begin 2013 zijn wij via deze weblog in contact gekomen met een moeder met een zoon waarbij dezelfde afwijking is vastgesteld. Ondertussen is bij een derde jongen in Nederland ook deze afwijking vastgesteld. Momenteel is onderzoek naar de afwijking gaande in Groningen en moeten wij wachten op de uitkomst. Ik hoop dat ik tijdens de therapie weer een aantal positieve ontwikkelingen ga doormaken en dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog. Laat eens een berichtje achter, want dat vinden wij net zo leuk om te lezen als jullie de weblog. Groetjes Milan

Actief sinds 09 Juli 2011