Therapiedag 10 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Milan Iersel - WaarBenJij.nu Therapiedag 10 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Milan Iersel - WaarBenJij.nu

Therapiedag 10

Door: MilanvanIerseldolfijntherapie

Blijf op de hoogte en volg Milan

08 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Zo, de laatste therapie dag zit er op. Wat gaat de tijd toch snel als je zo intensief bezig bent in zo’n prettige omgeving. Vandaag was Milan het allerlaatste therapie kind welke nog therapie kreeg. Bij alle andere bassins waren geen therapie kinderen meer aanwezig. De laatste dag therapie om 13:00 uur is wel fijn, maar heeft voor de volle 2 weken bij ons geen voorkeur.

Toen Merel en Daphne, Martine had een vrij weekend, Milan kwamen halen moest Milan eerst Merel knuffelen. Daarna liep hij voor hen uit naar de deur toe. Binnen heeft Milan een mooie dolfijn geschilderd, welke wij later hebben meegekregen. Toen Milan met Daphne moest omkleden ging hij Daphne meteen uittesten. In het begin werd het genegeerd om te kijken of Milan toch uit zichzelf begon, maar toen dit niet gebeurde greep Merel in en ging Milan zich toch omkleden.

Na het omkleden naar het dok. Daar wachtte Gee Gee al op Milan. Milan ging al meteen goed zitten en zijn voeten in het water. Vandaag stond er erg veel harde wind, waardoor er zelfs in de bassins behoorlijke golven waren. Tijdens de kunstjes had dit wel zijn effect. Toen Gee Gee de hoepel ging brengen sloeg deze om en moest Gee Gee de hoepel op nieuw halen. Tijdens de snelle ronde met het surfboard moesten Milan en Merel hun ogen dicht houden.
Op het dok moest Milan een plaatje trekken en deze vervolgens op een kaart leggen met allemaal verschillende plaatjes. Dit ging vandaag niet goed. Merel moest Milan steeds bij de les houden en bij alle drie de plaatjes mee helpen. Milan werd dus niet beloond met enthousiasme. Maar zoals bijna iedereen ondertussen weet, na het dok werk gaan ze weer het water en Milan was dus zo met zijn voeten in het water en begon te trappen met zijn voet. Gee Gee reageerde meteen door met haar staart op het water te gaan slaan. Toch nog een beloning voor Milan, die hij niet had verdiend. Tijdens de tijd in het water was Milan veel vrijer, hij werkte breed uit met zijn benen en armen wat hij voorheen nog niet zo deed. Alleen als Gee Gee dicht bij zijn gezicht komt moet hij er nog steeds niets van hebben.

Na dit alles hadden we nog een nabespreking met Merel en zij zag duidelijk verschillen bij Milan toen hij 2 weken geleden begon en nu. Hij is nu veel behulpzamer met o.a. aan- en uitkleden. Hij reageert goed als je iets van hem vraagt en zo niet met 1..2..3. Af en toe wil hij nog zijn eigen zinnetje doorzetten, maar dit moet na enig negeren toch aangepakt worden als hij niet reageert. Als Milan terug is in Nederland moeten Milan zeker met logopedie gaan beginnen.

Daarna hebben we het mooie schilderij van Gee Gee ontvangen welke Milan heeft gemaakt. Ook kregen we een mooie foto met Gee Gee, Merel en Milan. En ten slotte nog 2 DVD’s, 1 met foto’s en de andere met een slide show. Omdat onze netbook geen DVD speler heeft moeten wij wachten met deze te bekijken tot Nederland. Spannend.
Toen hebben wij afscheid genomen van Merel en was de 2 weken dolfijnondersteunende therapie voorbij.

Van hieruit willen wij iedereen bedanken van Stichting TESS, bestuurders, wachtlijstouders, vrijwilligers en alle andere die hun steentje hebben bijgedragen om dit voor ons en alle andere wachtlijstkinderen, realiseerbaar te maken. Tevens hebben vonden wij het erg leuk om de geplaatste reacties van iedereen te lezen en dat iedereen zo betrokken was.

Morgen vertrekken wij weer, naar wat wij vernemen koud en regenachtig Nederland. Over enkele weken zullen wij een update plaatsen, hoe het verder gegaan is met Milan.

Ayo en tot in Nederland.

Milan, Gerben en Jolanda van Iersel

• 09 Oktober 2011 - 07:17

Oom Henk-Tante Toos.:

Hallo Gerben Jolanda en Milan.
    wij hebben met belangstelling jullie reis verslag gevolgd.
    en wensen jullie een voorspoedige reis terug en veel succes
    met Milan in de toekomst.
    Groetjes van ons.

• 09 Oktober 2011 - 08:05

Bas Astrid En Isa:

Wij vonden het een heel mooi reisverslag we hebben jullie met veel plezier gevolgd. Wij wensen jullie een goede terug reis. veel liefs Bas Astrid en Isa.

• 09 Oktober 2011 - 08:40

Opa, Oma Van Iersel:

Hoi Gerben, Jolanda en Milan.

Milan wat heb jij het weer goed gedaan, wij zien aan de foto's dat je veel aandacht voor Gee Gee hebt. Wij zullen ook moeten leren om iets anders met je om te gaan.
    Dat zal best lukken want je laat de laatste tijd wel zien wat je wel en niet wilt.
    Geniet nog van de laatste uurtjes vacantie op Curacao en een goede terugreis naar Nederland.
    Tot morgen op Schiphol.

• 09 Oktober 2011 - 09:34

Tante Juliette:

Hallo Jolanda, Milan en Gerben
    We keken elke dag uit naar jullie verslag en hebben het gevolgt. Bij C1000 vroegen ook een aantal mensen en collega's hoe het met jullie ging in curacao. Het is goed om te lezen dat er veel is gebeurt met Milan in de afgelopen 2 weken. We zijn benieuwd. Geniet nog vaqn deze laatste dag en tot morgen!!

tante Juliette, ome Roland, Anouk en Rens xxxx

• 09 Oktober 2011 - 11:28

Jos Ingrid En Anke:

We hebben jullie reisverslag met plezier gevolgd.Geniet nog van de laatste dag en van het weer.In nederland is het nu echt herfst.En we wensen jullie een goede terugreis.en we zien elkaar mischien eind okt.heel veel groetjes uit Zeeland.

• 09 Oktober 2011 - 11:28

Jos Ingrid En Anke:

• 09 Oktober 2011 - 12:20

Fam. Nagtzaam:

Mooi om te lezen dat Milan het zo goed heeft opgepikt. Hopelijk houd hij dit vast en kan er thuis en op het ODC verder aan gewerkt worden. Geniet nog van jullie laatste dag daar en wij wensen jullie een hele goede terugreis.
    Groetjes, Gerard, Anita, Kelly, Sandy en Wesley.

• 09 Oktober 2011 - 13:53

Jeanny-Gerard.v.Hest:

Hoi Gerben Jolanda Milan.
    Het is nu zondagmidag als wij de mail lezen,wij hopen dat deze ondersteuning voor jullie een bruikbare ervaring mag zijn,zodat jullie eenmaal thuis hier goed mee verder kunnen.
    Wij hebben met veel plezier de mails gelezen,en rest ons alleen nog een goede thuis komst.
    vele groetjes en tot ziens of horens.

• 09 Oktober 2011 - 16:00

Jos De Beer:

ook wij hebben genoten van jullie verslagen en foto´s en van de filmpjes.nu hopen dat jullie er thuis de vruchten van plukken, en ook de juiste therapie voor milan kunt krijgen .zodat het hier ook resultaat geeft .want wat heeft hij veel geleerd. trots zijn we. geniet nog even en veilige reis terug groetjes jos en rianne

• 09 Oktober 2011 - 17:59

Tante Juliette:

Sorry, we waren vergeten om jullie een goede terugreis te wensen.

groetjes uit waalwijk

• 10 Oktober 2011 - 18:24

Van Iersel Waalwijk:

Wij hebben jullie tijdens de therapie regelmatig gevolgd, er is zo te zien en te lezen veel vooruitgang geboekt.
    Fijn dat alles goed verlopen is.

Ben, Els, Edgar, Yvette en Renske van Iersel.

• 10 Juni 2012 - 15:22

Paul En Suzy Vlaar:

Hallo Milan, Gerben en Jolanda.
    wij hebben het reisverslag gelezen, heel interresant en wij merken dat jullie het daar heel goed hebben gehad.

Onze zoon Jan (4 jaar) is ook een kind met een afwijking in de chromosomen, wij hebben 2 dagen geleden te horen gekregen dat er een verdubbeling is van de chromosoom 23P2. Jan heeft van zijn geboorte af aan problemen met eten, zijn algemene ontwikkeling en een groeiachterstand.
    Wij denken dat P2 een andere afwijking is dan die van Milan maar de symptonen komen aardig overeen.

In het ziekenhuis konden de artsen ons weinig vertellen over de afwijking, we zijn op zoek gegaan op internet en daar kunnen we ook niet al te veel vinden over deze afwijking.
    Graag zouden wij met jullie in contact komen om e.a. aan ervaring en of kennis uit te wisselen. We hebben heel vel vragen zoals hoe ziet de toekomst eruit met deze afwijking en welke terapien zouden er zijn?

wij horen graag van jullie!

Vriendelijke Groet,
    Paul en Suzy Vlaar
    p_vlaar@hotmail.com

• 21 Februari 2013 - 09:49

Bea:

Hallo ouders van Milan,

Onze zoon, inmiddels 16 jaar, heeft net als Milan een microduplicatie op Xq13.1.
    Onduidelijk is of dit de oorzaak is voor de combinatie van zijn problemen aangezien ik zelf deze duplicatie ook heb.
    Wij zouden graag met jullie in contact willen komen om ervaringen uit te wisselen.

Vriendelijke groeten,
    Bea

• 21 Februari 2013 - 09:51

Bea:

Ik ben te bereiken via Trixievanb@gmail.com

Vriendelijke groeten, Bea

Therapiedag 7

04 Oktober 2011

Therapiedag 6
Milan

Ik ben Milan van Iersel en ga in Mei 2014 (week 22 en 23) voor de derde keer dolfijn ondersteunende therapie volgen op Curaçao. Na in 2011 via Stichting Tess te mogen gaan ga ik nu voor de tweede keer via Stichting Tess. Tijdens en na de voorgaande twee therapieën heb ik mij positief ontwikkeld (beter luisteren, minder (aantal, duur, geluid) driftbuien, meer oog voor de omgeving, veel minder met spuug spelen, zonnebril en –pet ophouden). Ik heb een ontwikkelingsniveau van ongeveer 15 maanden. Mijn motorische vaardigheden zijn het best ontwikkeld, maar mijn communicatieve en sociale vaardigheden lopen achter op mijn ontwikkelingsniveau. Na allerlei onderzoeken is bij mij een afwijking gevonden op het 23e chromosoom paar (Jongen = XY, Meisje = XX). Op dit chromosoom paar is een duplicatie(=verdubbeling) van een klein gedeelte op het X-chromosoom vastgesteld: zogenaamd microduplicatie Xq13.1 Volgens de arts is dit ZEER waarschijnlijk de oorzaak van mijn ontwikkelingsachterstand. Op het moment van vaststelling was deze afwijking nog nooit eerder beschreven en kon het niet met 100% zekerheid worden gezegd. Daarom kon er ook nog niets worden gezegd over mijn verdere ontwikkeling. Begin 2013 zijn wij via deze weblog in contact gekomen met een moeder met een zoon waarbij dezelfde afwijking is vastgesteld. Ondertussen is bij een derde jongen in Nederland ook deze afwijking vastgesteld. Momenteel is onderzoek naar de afwijking gaande in Groningen en moeten wij wachten op de uitkomst. Ik hoop dat ik tijdens de therapie weer een aantal positieve ontwikkelingen ga doormaken en dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog. Laat eens een berichtje achter, want dat vinden wij net zo leuk om te lezen als jullie de weblog. Groetjes Milan

Actief sinds 09 Juli 2011