Therapiedag 8 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Milan Iersel - WaarBenJij.nu Therapiedag 8 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Milan Iersel - WaarBenJij.nu

Therapiedag 8

Door: MilanvanIerseldolfijntherapie

Blijf op de hoogte en volg Milan

07 Oktober 2011 | Nederland, Amsterdam

Het verslag van therapiedag 8 is een dag vertraagd, omdat we gisteren avond problemen met de kluis hadden en hier lag natuurlijk onze netbook in. Het probleem was dat we de kluis niet meer konden open. Vanochtend is dit hersteld en bij deze het verslag.

Eerst nog een aanvulling op het vorige verslag. Tijdens het douchen met Milan geoefend of hij de kraan weer zelf aanzet of help “pu” zegt. Als wij het water uitzetten pakt hij ons steeds bij de hand en leidt deze naar de kraan. Wij zeggen dan dat hij het of zelf moet doen of dat hij help “pu” moet zeggen. In totaal heeft hij 4 keer “pu” gezegd en 1 keer zelf de kraan aangezet.

Toen wij net voor het avondeten waren aangeschoven kreeg Milan zijn melige bui. Dit kan wel 10 minuten aanhouden met harde klanken en gegil. Door Milan meteen aan te pakken dat hij rustig moest zijn duurde het nu maar enkele minuten met veel minder harde klanken en gegil. De aanpak sorteert toch effect.

Dan naar vandaag. Milan had de gehele nacht doorgeslapen en wij hadden dus het vertrouwen er in dat de therapie vandaag wel goed zou gaan. In de nabespreking met Merel bleek dat hij het goed had gedaan en met het binnen werk zelfs heel goed. Tijdens het binnen werk was gewerkt aan de klanken A, O en M. Op het programma stond ook nog de klank E, maar daar was de tijd te kort voor. De eerste twee klanken ging na enig aandringen goed, maar de klank M ging heel goed. Door het belonen met enthousiasme van Merel en Martine bleef Milan de klank M herhalen en begon hij voor het eerst tijdens de therapie te glunderen van trots. Hopelijk gaat hij dit de komende 2 dagen nog vaker doen.

In het water met Gee Gee gaat heel goed. Alleen de kunstjes dat Gee Gee dichtbij komt heeft Milan nog steeds schrik. Maar als het hard en wild gaat dan heeft hij de grootste lol.

Tijdens het dok werk had Milan ervoor gekozen om een aquarium te vullen met vissen, zeesterren en haaien. Dit zijn gewoon plaatjes met klittenband welke op een plaatje van een aquarium kunnen worden geplakt. Tijdens het werk was hij bij de eerste 2 figuurtjes wat afwezig. De volgende 2 figuurtjes had hij zo in het aquarium geplakt en de laatste, een haai, had hij alweer in het water liggen. Deze keer zo snel dat Merel en Martine het niet doorhadden. Milan moest dus een nieuw figuurtje uitzoeken en deze als nog op plakken om de oefening tot een goed einde te brengen. De haai was ondertussen alweer zover afgedreven dat hij bij de haaien terecht kwam.

Tijdens het douchen weer het water uitgezet. Milan pakte weer de hand en leidde deze naar de kraan, zodat ik deze weer aan moet zetten. Tegen Milan verteld dat hij het zelf moet doen of help “pu” moet zeggen. In totaal zette Milan 5 keer de kraan zelf aan.

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Therapiedag 7

04 Oktober 2011

Therapiedag 6
Milan

Ik ben Milan van Iersel en ga in Mei 2014 (week 22 en 23) voor de derde keer dolfijn ondersteunende therapie volgen op Curaçao. Na in 2011 via Stichting Tess te mogen gaan ga ik nu voor de tweede keer via Stichting Tess. Tijdens en na de voorgaande twee therapieën heb ik mij positief ontwikkeld (beter luisteren, minder (aantal, duur, geluid) driftbuien, meer oog voor de omgeving, veel minder met spuug spelen, zonnebril en –pet ophouden). Ik heb een ontwikkelingsniveau van ongeveer 15 maanden. Mijn motorische vaardigheden zijn het best ontwikkeld, maar mijn communicatieve en sociale vaardigheden lopen achter op mijn ontwikkelingsniveau. Na allerlei onderzoeken is bij mij een afwijking gevonden op het 23e chromosoom paar (Jongen = XY, Meisje = XX). Op dit chromosoom paar is een duplicatie(=verdubbeling) van een klein gedeelte op het X-chromosoom vastgesteld: zogenaamd microduplicatie Xq13.1 Volgens de arts is dit ZEER waarschijnlijk de oorzaak van mijn ontwikkelingsachterstand. Op het moment van vaststelling was deze afwijking nog nooit eerder beschreven en kon het niet met 100% zekerheid worden gezegd. Daarom kon er ook nog niets worden gezegd over mijn verdere ontwikkeling. Begin 2013 zijn wij via deze weblog in contact gekomen met een moeder met een zoon waarbij dezelfde afwijking is vastgesteld. Ondertussen is bij een derde jongen in Nederland ook deze afwijking vastgesteld. Momenteel is onderzoek naar de afwijking gaande in Groningen en moeten wij wachten op de uitkomst. Ik hoop dat ik tijdens de therapie weer een aantal positieve ontwikkelingen ga doormaken en dat jullie veel plezier beleven aan mijn weblog. Laat eens een berichtje achter, want dat vinden wij net zo leuk om te lezen als jullie de weblog. Groetjes Milan

Actief sinds 09 Juli 2011